onsdag, november 29, 2006

Det är inte så att vi vill mäta eleverna...

Fördelen med att ha ett nationellt prov i tredje klass är inte att lärarna skall få kunskap om eleverna. Lärarna har redan en god uppfattning om elevernas styrka och svaghet. Till viss del kan ett provresultat ge föräldrarna en uppfattning om sitt barns prestationer, men den viktigaste inlärning sker i skolan och det är också där som testet får störst betydelse.
... Provet kommer att göra det möjligt för lärarna att bli utvärderade och själva få en uppfattning om sina prestationer. Vi har haft en yrkesgrupp, lärare för årskurs ett till sex, som hittills har haft mycket luddiga krav på sina prestationer. Med ett nationellt prov kommer lärarna att få veta hur de lyckas med sin undervisning och det är denna funktion av provet som kommer att ge utdelning. Dessutom kommer olika skolors prestationer att kunna utvärderas och rektorernas arbete komma i fokus.
... Varför uppmärksammar ingen dessa möjligheter med de nationella proven? Förmodligen för att de som fattat också förstår att det är bäst att genomföra ändringen när björnen sover. Om lärare och rektorer förstått vem provet kommer att utvärdera skulle ifrågasättandet komma som ett brev på posten.

Inga kommentarer: