fredag, juni 01, 2007

Gående hjärndöda i grupp, del II

Den senaste skräck-gore-splatter filmen 28 weeks later har inspirerat mig till mina bloggrubriker, även om jag inte sett den ännu. Denna film handlar dock inte om hjärndöda i egentlig mening. Vissa säger att det är en s k zombiefilm, men skall man vara noggrann är det inga zombies. 28 weeks later handlar om ett hemskt virus som gör folk rasande och vill angripa alla som inte är infekterade. Zombies är ju som alla vet någon som återuppväckts från döden på ett eller annat sätt.
...Rubrikerna på dessa inlägg följer alltså inte direkt från inspirationskällan, utan har anpassats något för att förmedla ett intryck.
...Jag använde denna mycket kraftiga rubrik på Lärarförbundets senaste utspel och har idag funnit en god anledning att använda den igen. Några zombies har nämligen återuppstått från graven och skrivit ett inlägg som är hemskt. Jag kan nog inte uttrycka hur hemskt det är, läs själva på DN debatt hur några riksdagsmän argumenterar för att äktenskapet skall vara förbehållna heterosexuella. Det är vedervärdigt, uselt, fruktansvärt och motbjudande.
...Varför är jag så upprörd? Delvis på grund av att jag är trött, det har varit mycket på senaste tiden. Egentligen är det ju bra att någon kommer ut i offentligheten och argumenterar även om det görs på ett mycket korkat sätt. Ta bara argumentet att äktenskapet är till för barnen. Är verkligen äktenskapet BARA till för barnen? Kan inte äktenskapet vara till för mer än EN sak? Tänk nu riktigt noga Fälldin. Kan du tänka på mer än en sak samtidigt, är det där det brister?
...Och argumentet med att i ett homosexuellt äktenskap så måste en utomstående hjälpa till med fortplantningen alltså är det inte bara en relation mellan två parter. Skall alltså alla heteropar som behöver hjälp av en fertilitetsklinik, eller som accepterar donationer för fortplantning, förbjudas att gifta sig? Om man bara vill använda stämpeln äktenskap för att
märka de som tillsammans kan reproducera sig, skall då par som skiljer sig få gifta sig med någon annan? De har ju också haft hjälp av en utomstående med fortplantningen.
...Fälldin och Alf, ni är förmodligen zombies som bör återvända till mörkret nu när dagen gryr. Om det är värre än så och ni är smittade med viruset som gör er rasande är det nog svårare att stoppa er. Jag får väl se filmen och fundera på hur det görs där.

1 kommentar:

Anonym sa...

ha, ha vilket bra och roligt inlägg.

Det som stör mig mest är deras ohederliga och fula retorik i vilken de som är motståndare till oss homos och rättigheter alltid vill få in att dom är det för "barnens" skull. Detta för att deras fördomar ska få någon typ av automatisk allmängiltig acceptans i och med detta....

Billigt retoriskt och rätt illaluktande.