måndag, januari 08, 2007

Kvinnor och humor

Kvinnor har humor. De skrattar lika ofta tillsammans som män gör. De är alltså lika roliga som män. Trots det finns det en fördom att så inte är fallet. Samtidigt tror jag mig ha noterat visst stöd för fördomen i och med att kvinnor i blandade grupper inte försöker vara roliga lika ofta som män. Varför är det så här?
...Många olika förklaringar kan tänkas. Rollfördelning i könsblandade grupper, att kvinnor skulle vara mer återhållsamma när de är tillsammans med män, eventuellt att män inte uppskattar kvinnors humor lika mycket som andra kvinnor gör och att kvinnor anpassat sig till detta, att kvinnors humor skulle fungera bättre på just kvinnor eller att kvinnors humor rör saker som rör en kvinnlig sfär som män inte förstår.
...Efter allt detta uppräknande känner jag att jag inte har någon aning om varför det är som det är. Ett projekt har fötts. När jag stöter på något som kan likna ett svar skall jag återkomma.

Inga kommentarer: